• Категории
  • The Latest Style
  • Архив

Cinelibri 2018: Любов между редовете

„Любов между редовете“ е мотото на четвъртото издание на фестивала Cinelibri, който се фокусира върху филми, базирани на литературни произведения. Тази година фестивалът ще се проведе от 10 до 21 октомври.

Основен акцент в програмата на Cinelibri е премиерата на новия филм на култовия режисьор Тери Гилиъм, „Човекът, който уби Дон Кихот“.

Самият Гилиъм – режисьорът, който с филмите си чертае кардиограма на срещата между фантазия и действителност, беше гост на юбилейното 20-то издание на София Филм Фест преди две години. Тогава той сподели пред българската публика, че отново е започнал работа по адаптацията на шедьовъра на Сервантес – фикс-идея, която го преследва почти 30 години.

Всъщност проектът за филм по „Дон Кихот“ отдавна се е превърнал в синоним за сизифовско усилие в кино-средите. Гилиъм започва работа по него още през 1989 г. и оттогава като че ли някакво проклятие тегне над него и не му позволява да го завърши в продължение на три десетилетия. Пречките са какви ли не – липса на финансиране, наводнение на снимачната площадка, заболяване на актьора в главна роля, множество промени на актьорския екип, дългогодишно прекъсване…

Затова сега, когато най-после филмът е готов да поведе своята битка с вятърните мелници на киноиндустрията, очакванията към него са огромни. И въпреки че първите коментари след официалната премиера на фестивала в Кан не са много положителни, аз нямам търпение да го гледам. Официалната премиера ще се състои на 16 октомври в зала 1 на НДК от 19:00 часа. Преди прожекцията ще бъде обявен победителят в конкурсната програма на фестивала, който ще получи награда за най-добра екранизация.

Друг основен акцент в програмата на Cinelibri е гостуването на Иън Макюън и представянето на последния филм по негова книга – „На плажа Чезъл“ (2017). Във филма участват ирландската актриса Сърша Ронан („Изкупление“) и Били Хауел („Дюнкерк“), които се превъплъщават в образите на двама влюбени с различен социален произход. Флорънс (Сърша Ронан) е цигуларка от висшата класа, която се привързва към бедния студент Еди (Били Хауел). Двамата се женят, а историята проследява техния меден месец на плажа Чезъл.

Възхитителният психологически финес, с който романът на Иън Макюън обрисува вътрешния трепет и смущение на двойката, свързани със секса и интимността, е пренесен блестящо на екрана. Режисьор на лентата е известният с успешните си театрални проекти Доминик Кук, а останалите роли са поверени на Емили Уотсън, Ан-Мари Дъф и Самуел Уест.

Каквото и да кажем за писателя Иън Макюън, ще е недостатъчно.

Носител на едно от най-престижните отличия за англоезични романи – „Букър“, за изящния роман „Амстердам“. Сред най-известните му произведения е „Изкупление“, чиято екранизация получава седем номинации за „Оскар“, една статуетка и още десетки номинации и награди на най-престижните световни филмови фестивали.

Любопитна подробност, която скоро излезе на бял свят е историята за брат му – като че ли излязла изпод перото на самия писател. Майка им била принудена да изостави на гарата бебето си, родено шест години преди самия Иън Макюън. Шестдесет години по-късно вече възрастният мъж успява да установи своя произход и да се свърже със своя брат, вече световно известен писател.

Срещата с големия британски романист и прожекцията на филма „На плажа Чезъл“ ще открие фестивала на 10 октомври в зала 1 на НДК.

За първи път в конкурсната програма на CineLibri влиза и българско заглавие. Това е филмът омнибус „8 минути и 19 секунди“, който се състои от шест късометражни новели, претворяващи разкази от сборника „И всичко стана луна“ на Георги Господинов. Проектът обединява усилията на едни от най-талантливите и любопитни български режисьори: Кристина Грозева, Петър Вълчанов, Любомир Младенов, Надежда Косева, Теодор Ушев, Владимир Люцканов.

В съпътстващата програма ще можем да гледаме и други български филми – „Безкрайната градина“ на Галин Стоев по мотиви от пиесата „Приятнострашно“ на Яна Борисова, „Аз съм ти, Адриана“ на Петър Попзлатев по „Роман без заглавие” на Димитър Димов и „Адриана“ на Теодора Димова. В рамките на фестивала ще се състои среща с екипа на „Аз съм ти, Адриана“, а самият филм ще бъде излъчен на лентово копие, което го прави една от последните български кинопродукции, които съществуват и на такъв носител.

Ще бъдат представени и „Възвишение“ на режисьора Виктор Божинов по романа на Милен Русков, както и „Извън пътя“ на Николай Волев, който не е литературна адаптация, но разказва историята на драматург.

Очакват ни прожекции и на шест български документални заглавия, които представляват особен интерес, тъй като този вид филми често биват прожектирани само по време на фестивали и не успяват да получат широко разпространение.

Авторитетното жури тази година включва изтъкнатия български продуцент Мартичка Божилова, видния писател, интелектуалец, телевизионен продуцент и актьор Херман Кох, френския писател Давид Фоенкинос, актьора Майкъл Маккел и продуцента, режисьор и актьор Анди Делиана.

Още много любопитни подробности за пълната програма на фестивала, официалните гости, съпътстващите събития и възможностите за публиката можете да следите на сайта на фестивала, както и на официалната страница във Facebook.

108 Споделяния

Tags:

  • Диана Стойкова

    Диана Стойкова е филолог по образование, преводач с дългогодишен опит и докторант по философия на киното. Всички музи са нейни добри приятелки, а Аполон ѝ e втори братовчед. Обожава да говори за кино, музика, литература, изобразително изкуство, танц, човешки права и опазване…
    Прочети повече



Ще ти хареса да прочетеш още:

Денят на Радинa №6: Семейно пазаруване

Станете част от непринудения тур по магазините на семейството на Радина Кърджилова

Чудният приказен свят на Лизбет Цвергер

Рисунките на австрийската художничка Лизбет Цвергер вдъхновяват малки и големи любители на приказки.

Денят на Радинa №8: Ново начало

Новогодишната нощ е противоречива за нашата любима актриса Радина Кърджилова

Серпентиненият танц на Лои Фюлер – предчувствие за кино?

Американската балерина и нейната танцова революция, която вдъхновява и киното